Tänään meillä oli edessä ensimmäinen satamapäivä, Nassau - Bahamas.

Herätys meillä oli päällä 6:30 ja kerrankin olisi nukuttanut pidempään. Tähän asti olimme aina olleet pirteänä pystyssä jo kuuden aikaan. Ehkä jet lag alkaa vihdoin hellittämään.

Laiva alkoi pikkuhiljaa auringon samalla noustessa lähestymään Nassauta valaisten upeat loistohotellit ja huvilat.

Satamaan saavuttuamme ja tovin maisemia ihailtuamme lähdimme aamiaiselle buffet-ravintola Windjammeriin. Aamiaisbuffet oli erittäin runsas ja maistuva.

Puoli yhdeksän maissa oli aika siirtyä maihin, sillä meillä oli retki varattuna. Olimme varanneet ja maksaneet retken jo etukäteen Suomesta Royal Caribbeanin nettisivuilta. Lähdimme Glass Bottom Boat retkelle läheiselle koralliriutalle. Satamassa oli niin kova tuuli ja merellä aallokkoa, että JK:ta etukäteen hirvitti kuinka hyvä idea on lähteä veneretkelle, varsinkin kun on taipumusta meripahoinvointiin. Jos lippuja ei olisi etukäteen ostettu, olisi jäänyt retki tekemättä. Mutta nyt ei auttanut muu kuin laittaa Seabandit ranteisiin ja toivoa parasta.

Ja retki oli varsin onnistunut. Loistava paikallinen opas kertoili meille Bahamasaarista ja esitteli paikallisia loistohuviloita, joiden ohi ajoimme samalla nauttien tarjottuja fruit puncheja.

Paradise Resortin hotellikompleksin "sillassa" sijaitsee kymmenhuoneinen Michael Jackson sviitti, joka maksaa 25 000 $ yöltä ja minimi vuokra-aika on 7 yötä.

Tätä huvilaa asutti rouva, jonka 7 aviomiestä oli kuollut sienimyrkytykseen. Kahdeksas kuulemma kuoli päähän tulleeseen iskuun, kun ei suostunut syömään sieniä. Omia lapsia rouvalla ei ollut, mutta hän adoptoi pojan, joka tätä nykyä asuu Brittein saarilla.

Elvis Presleyn entinen huvila.

Michael Jordan

Oprah Winfreyn yksityishuvila ja vieraskoti

Lisäksi löytyi Nicolas Cagea, rommifirman omistajaa etc.

Huvilat ohitettuamme siirryimme aluksen alakannelle katsomaan lasin läpi riutan elämää - koralleja, meritähtiä sekä eri näköisiä ja värisiä kaloja.

Retken jälkeen vene toi meidät Nassaun satama-alueelle, jossa kierreskelimme puolentoista tunnin ajan paikallisia kauppoja ja piipahdimme Hard Rock Cafessa drinksulla. Sitten olikin aika siirtyä takaisin Alluren kyytiin.

Satama-alueella meiltä tarkistettiin Seapassit ja toiselta myös passi, tavaramme läpivalaistiin ja kävimme turvatarkastuksessa. Laivalla vielä esitimme Seapassimme, joiden avulla meidät kirjattiin palanneen takaisin laivaan (poistuessamme meidät merkattiin poistuneiksi).

Laivan lähdettyä jatkamaan matkaansa oli ilmakin muuttunut aiemmasta puolipilvisestä +23 asteesta aurinkoiseen +30 asteeseen ja päätimme lähteä aurinkokannelle. Tuuli oli edelleen kova, mutta siitä huolimatta kansi oli aivan täynnä auringosta nauttivia ihmisiä (kovakaan tuuli ei ollut lainkaan kylmä). Löysimme hieman suojaisamman paikan kannelta ja pari aurinkotuolia sieltä täältä, jotka saimme siirrettyä vierekkäin. Kannella nautimme olostamme Karibian auringon alla ja rentouduimme ennen kapteenin illallista.

Tämän illan illallispukukoodi oli formal ja kyseessä oli Captain's Gala. Formal tarkoittaa, että miesten pitää pukeutua smokkiin tai tummaan pukuun ja naisten cocktailmekkoon. Ennen illallista hyttiimme toimitettiin canapeita ja suklaaleivonnaisia, nämäkin osana Royal Caribbeanin tarjoamaa Classic Romance -pakettia häämatkalaisille.

Tällä kertaa tarjoilijamme Adagiossa oli intialainen Tony (meillä oli My Time Dining, joten emme istuneet joka ilta samassa pöydässä). Söimme erittäin maistuvat alkuruoat ja pääruoat, mutta päätimme jättää jälkiruoat väliin vatsojen pullisteltua jo kovasti. Tästä tarjoilijat huomauttelivat meille ja sanoivat, että seuraavana päivänä meidän pitää syödä sitten kaksi jälkiruokaa.

Illallisen jälkeen kävimme valokuvassa Royal Promenadella. Kuvan saimme mukaamme hopeakehyksissä, jälleen kerran courtesy of Royal Caribbean, häämatkalaisille.

Tämän jälkeen JS vetäytyi hyttiin levolle pitkän päivän uuvuttamana ja JK lähti aistimaan risteilytunnelmaa. Royal Promenadella oli tyylikkään näköistä kun kaikki olivat pukeutuneet ykkösiinsä formal illan vuoksi. Kuohuviiniäkin tarjottiin matkustajille ilmaiseksi.

Kapteeni päällystöineen kävivät esittäytymässä matkustajille ja toivottivat kaikki tervetulleiksi laivalle. Kapteeni Johnny oli Norjasta, Staff Captain Ruotsista, yliperämies Norjasta, muut päälliköt muun muassa Irlannista ja Italiasta. Yhtään amerikkalaista ei ollut mukana. Kapteeni kertoi tietoja aluksesta ja mainitsi myös, että se on rakennettu Suomessa. Hän myös toivotti kaikki scandinaaviset vieraansa tervetulleiksi äidinkielellään norjaksi.

Illaksi meillä oli varattuna Aqua Theaterin Oceanaria vesishow, mutta merenkäynnin vuoksi show oli siirretty toiseen päivään. Allure ratsasti aalloilla niin kovasti, että kuudennen kannen hyttimme parvekkeellekin lensi välillä vettä.

Koska Oceanaria siirtyi keskiviikolle tulisi se olemaan päällekkäin Stand Up shown kanssa. Niinpä JK lähti jonottamaan standby-lippuja illan komediashow'hun, jotta näkisi molemmat. Jonottajia oli noin kolmisenkymmentä, mutta kaikki pääsivät sisään.

Show oli K-18 (sellaista oli materiaalikin) ja esiintyjinä oli kaksi televisiossakin esiintynyttä californialaista koomikkoa. Hauskaa pidettiin studiossa laivan edelleen keinahdellen kovasti. Kapteeni Johnny oli itsekin show'ta katsomassa ja jättänyt miehistönsä sillalle tarkkailemaan laivan kulkua.

Yö nukuttiin kovassa keinunnassa ja aalloilla ratsastellen ja kuunnellen kuinka vesi hakkasi laivan kylkeen. Täytyyhän sitä risteilyllä tuntea olevansa merellä.

Ihme kyllä meripahoinvointiin taipuvaisella JK:lla ei tullut missään vaiheessa huono olo. Komediashow'n aikana oli Seabandit varuilta ranteissa, mutta muuten hän pärjäsi täysin ongelmitta. Ja vaikka laiva keinuikin kovasti, pysyi hytissä kaikki irtotavarat paikoillaan. Mikään ei liikahtanut mihinkään suuntaan.

Satamassa kanssamme Disney Dreams ja Carnival Fantasy.